Ravintola-alan perheyritys juhlii 40-vuotista taivaltaan

Ravintolakolmio-konserni on kasvanut samassa tahdissa johtajiensa Jenni Keskisen ja Joonas Keskisen kanssa.

Toisen polven perheyritys Ravintolakolmio-konserni viettää tänä vuonna 40-vuotisjuhlaansa. Juhlavuosi rikastuttaa myös helsinkiläistä terassikesää: Lasipalatsin Laituri aukeaa Amos Rex -museon yhteydessä ehompana kuin koskaan aiemmin, ja Säästöpankinrantaan, ravintola Meripaviljongin vierelle, on saapunut uudenlainen, kelluva terassi.

”Meripaviljongin terassin avautuessa toukokuussa saamme samalla valmiiksi perheyrityksemme liki 20-vuotisen projektin”, kuvailee Ravintolakolmion kentän johtaja Joonas Keskinen. Idean maan ensimmäisestä kelluvasta, julkisesta rakennuksesta, merellisestä panoraamaravintolasta keksi Keskisen isä ja Ravintolakolmio-yrityksen perustaja Heimo Keskinen – jo 19 vuotta sitten. Yhdessä kiinteistön omistajan Helsinki Congress Paasitornin kanssa Heimo lähti viemään ideaa Helsingin päättäjien suuntaan.

Tänä päivänä 40-vuotiasta ja konserniksi kasvanutta yritysrypästä, johon kuuluu 15 ravintolaa, 3 yhteistyöravintolaa sekä tilitoimisto, luotsaa Keskisen perheen seuraava sukupolvi. Joonas Keskinen vetää Ravintolakolmiota yhdessä isosiskonsa, toimitusjohtaja Jenni Keskisen kanssa. Sukupolvenvaihdoksesta alkaa olla aikaa pari vuotta. Isä-Keskinen toimii edelleen hallituksen puheenjohtajana.

”Suurin osa ravintoloistamme on Weeruskan ja lauttasaarelaisravintola Casa Maren tapaisia, omalla alueellaan tunnettuja, perinteisiä ruokaravintoloita”, Joonas Keskinen summaa. ”Trendiravintoloista meitä ei tunneta, sitä vastoin ravintolamme toimivat pitkien liikeideoiden voimalla, uusia innovaatioita unohtamatta.”

”Ravintola-ala on kovassa murroksessa, ja uusia ravintoloita avataan jatkuvasti. Me keskitymme olemassa olevien ravintoloidemme vahvuuksiin ja pitämään klassikot eläväisinä siten, että uutuudenviehätys säilyy myös kanta-asiakkailla ja että nuoremmat sukupolvet löytävät itselleen sopivia vaihtoehtoja.”

Kannattavan liiketoiminnan taustalla on hyvinvoiva henkilöstö

Ravintolakolmion jokainen ravintola on yksilöllinen liikeideaa, henkilökuntaa, asiakkaita ja klassikkoannoksia myöten. Jenni Keskinen, joka on työskennellyt konsernin kaikissa ravintoloissa, toteaa henkilökunnan luovan paikan tunnelman ja menestyksen – mutta olevan myös kannattavan liiketoiminnan kivijalka.

Ravintolakolmiossa henkilökunnan työhyvinvoinnista huolehditaan tarkasti. Konsernin työntekijöillä on laajat terveydenhuollon palvelut, kattavat vakuutukset sekä runsaasti erilaisia alennuksia ja etuja. Myös liikuntaan kannustetaan ja jopa työntekijöiden hampaat hoidetaan vuosittain kuntoon, Joonas Keskinen toteaa.

Uusia kykyjä oppilaitoksista

Pitkäjänteinen työ alan oppilaitosten kanssa nähdään erittäin tärkeänä asiana tulevaisuuden työnantajamielikuvan kannalta. ”Teemme yhteistyötä noin 20 alan oppilaitoksen kanssa pitkin Suomea”, Joonas Keskinen kertoo. ”Työssäoppijaa ohjaavat koulutetut työpaikkaohjaajat. Muualta Suomesta Helsinkiin saapuville työssäoppijoille on Ravintolakolmiolla oma asunto työssäoppimisjakson ajalle, jotta kynnys Helsinkiin tuloon olisi mahdollisimman matala. Usein harjoitteluaikaa seuraa kesätyö, joka monesti johtaa myös vakituiseen työpaikkaan.”

Ravintolakolmion 170 vuosittaisesta työssäoppijasta keskimäärin noin 30 % työllistyy konsernin ravintoloihin lähivuosien aikana.

Lisätietoja:  Joonas Keskinen, kentän johtaja, Senior Partner, Ravintolakolmio-konserni, puh. 040 738 4087, joonas.keskinen@ravintolakolmio.fi

Perheyrityksen johto

Jenni Keskinen
• Toimitusjohtaja, Senior Partner
• Restonomi.
• Aloittanut Ravintolakolmiossa 11-vuotiaana. Perheyritys mahdollisti lounastiskarin paikan, josta saattoi ansaita tuloja hevosharrastusta varten.
• Työskennellyt koko uransa samassa konsernissa lukuun ottamatta opintoihin kuulunutta jaksoa Saksassa.
• Harrastaa ratsastusta ja joogaa.

Joonas Keskinen
• Kentän johtaja, Senior Partner
• Restonomi.
• Aloittanut Ravintolakolmiossa noin 7-vuotiaana tiskarina. Siirtyi ravintola Weeruskan salin puolelle tarjoilijaksi 14-vuotiaana ja kokiksi 16-vuotiaana.
• Työskennellyt koko uransa samassa konsernissa lukuun ottamatta opintoihin kuuluneita jaksoja Saksassa ja Iso-Britanniassa.
• Harrastaa kalastusta ja saksanpaimenkoiransa kanssa touhuamista.

Heimo Keskinen
• Yrityksen perustaja, hallituksen puheenjohtaja

Sami Hiltunen
• Keittiötoimenjohtaja, partner, perheen ulkopuolinen hallituksen jäsen

Maaliskuussa 2019 Ravintolakolmion henkilökunta vietti vuosittaista juhlaansa. Bussit suuntasivat Valkeakoskelle. Sieltä löytyi yhä ravintolana toimiva tila, jossa Heimo Keskinen aloitti yrittäjänä silloisessa Pub Mallasrannassa. Maaliskuiset juhlat olivat kunnianosoitus Heimo Keskinen 40-vuotiselle uralle yrittäjänä ja juhlintaan osallistui koko Ravintolakolmio-konsernin henkilöstö.

Konsernin ravintolat

Lasipalatsin Bio Rex
Café Lasipalatsi
Ravintola Lasipalatsi
Cantina West
Ravintola Casa Mare
Graniittilinna
Meripaviljonki ja Meripaviljongin terassi
Paasiravintola
Paasin kellari
Tony’s Deli
Tony’s Street Bar
Suomenlinnan panimoravintola
Viaporin Deli ja Café
Ravintola Weeruska
Ravintola Juttutupa

Ravintolakolmio-konserni on 40-vuotias perheyritys, jota luotsaa järjestyksessään jo toinen sukupolvi. Konserniin kuuluu 15 yksilöllistä ravintolaa ja kolme yhteistyöravintolaa pääkaupunkiseudulla sekä tilitoimisto Diafora Oy. Ravintolakolmio työllistää kaikkiaan noin 200 henkeä, ja kokonaisliikevaihto vuonna 2018 oli noin 24,5 miljoona euroa.

Yrityksen tarina alkoi vuonna 1979 Valkeakoskella Heimo Keskisen ostaessa ravintola Hopealinjan sekä Pub Mallasrannan. Vuonna 1983 toiminta siirtyi Helsinkiin, jossa ensimmäisenä avattiin Helmi Grilli Kontulaan sekä 1984 kortteliravintola Weeruska Alppilaan.

Tutustu lisää tarinaamme tästä!

myyntipalvelu@ravintolakolmio.fi

Kokous- ja juhlatilat

Lasipalatsin Bio Rex on tapahtuma- ja juhlatila aivan Helsingin ydinkeskustassa.

Lämpiö 2 tarjoaa ainutlaatuiset puitteet jopa 150 hengen cocktail-tilaisuuksiin.

Teatterisalin yhteydessä on myös Lämpiö 1, joten tilat voi kätevästi vuokrata yhdessä.

Bio Rexin tilat koostuvat teatterisalista ja kahdesta lämpiöstä, jotka saa tarvittaessa yhdistettyä.

12 paikkainen Akvaario-kabinetti, jossa valoa tuo huoneen levyinen ikkuna.

Korkea, valoisa ja avara juhlatila tarjoaa esteettömät maisemat Mannerheimintielle ja Lasipalatsin Laiturille.

12 paikkainen Kokko-kabinetti on yksi uusimmista kabineteistamme.

16 paikkainen Rewell-kabinetti on yksi uusimmista kabineteistamme.

Kokko-kabinetti sopii kokoustamiseen niin aamiais-, lounas- kuin illallisaikaan.

Helsingin Meripaviljonki on ravintola ja juhlatila, joka kelluu Hakaniemessä Siltasaaren rannassa.

Ravintolat

Lasipalatsin Bio Rex on keskellä kaikkea. Ainutlaatuinen tapahtuma- ja juhlatila Helsingissä.

Suomalaista ruokaa keskellä Helsinkiä

Cocktail baari keskellä Helsinkiä

Kahvila Helsingin keskustassa

Meripaviljonki on erikoistunut meren herkkuihin: kaloihin, äyriäisiin ja hummereihin, joita varten salissamme on oma allas.

Graniittilinna on tunnettu maukkaista ja herkullisista ruoistaan, ensiluokkaisesta palvelustaan sekä tunnelmallisesta miljööstään.

Paasiravintola on historiallisen Paasitornin sydämessä sijaitseva korkeatasoinen ja arvostettu tilausravintola ja juhlatila.

Paasin Kellari on 1950-luvun henkeen modernisti ja inspiroivasti sisustettu ravintola seurueiden buffetruokailuihin.

Herkullisten antipastojen lisäksi meiltä löytyvät runsaat salaatit sekä herkulliset roomalaiset levypizzat.

Perinteiset ja historialliset puitteet yritystilaisuuksiin, kokouksiin ja koulutustilaisuuksiin.

Haku: